Oletko koskaan huomannut sellaista asiaa, kun aamusi alkaa huonosti, koko päivä tuntuu jatkuvan samalla energialla? Saatat aamuisin torkuttaa herätyskelloasi ja kääntää kylkeäsi kun olisi aika nousta sängystä.

Huonoilla aamutottumuksilla on vaikutus koko päivän etenemiseen. Kun aamusi ei ala hyvin, niin loppupäivän toiminnat ja päätökset monesti jatkavat samaa rataa. Saatat tehdä huomaamattasi hallaa aamutoimillasi koko tulevaan päivääsi.

Luomalla uusia hyviä tapoja aamuun, saat aamusi starttaamaan paremmin, sekä hyvää oloa ja energiaa koko päiväksi.

Hyvät aamutoimet ovat kulmakiviä oman päivän rakentamisessa. Ja hyvillä toistuvilla aamutoimilla varmistat itsellesi mukavan startin jokaiseen päivään.

1. OLE ENSIMMÄINEN TUNTI ILMAN ÄLYPUHELINTA JA TIETOKONETTA
Kun heräät uuteen aamuun, pyri pitämään ensimmäinen tunti heräämisestä täysin vapaana teknologiasta. Sosiaalinen media, uutiset ja videot saavat aivosi altistumaan erilaisille virikkeille, kun ensimmäiseksi olisi hyvä omistaa tunti pelkästään itselleen ja omille ajatuksilleen.

Kokeile tietoisesti välttää puhelinta suunnittelemalla etukäteen ensimmäisen tuntisi koko ohjelma, niin vältyt kiusaukselta alkaa katsomaan muiden uutisia sinulle tarkoitettuna ajankohtana.

2. Sijaa OMA VUOTEESI
Oman vuoteen sijaaminen saattaa tuntua ajan haaskaukselta tai tarpeettomalta, koska olet menossa nukkumaan taas seuraavana yönä.

Vuoteen sijaaminen heti heräämisen jälkeen voi kuitenkin antaa sinulle onnistumisen tunteen ja mikä onkaan parempi tapa aloittaa päivä, kuin tuntea onnistuneensa ja heti aamulla.

Tekemällä yksinkertaisia asioita saat itsellesi perustan viedä asioita eteenpäin.

3. JUO LASI VETTÄ
Monen tunnin levon jälkeen on tärkeää huolehtia nesteytyksestä.

Mikä onkaan parempi tapa, kuin nauttia iso lasillinen sitruunavettä heti ensimmäiseksi aamulla herättyäsi. Tämä auttaa poistamaan kehon epäpuhtauksia ja edesauttaa myös painon pudotuksessa.

4. KÄY AAMULENKILLÄ TAI TEE AAMUJUMPPA KOTONA
Liikkumisen tärkeyttä ei voi koskaan aliarvioida. Käy lenkillä ennen aamupalaa tai tee jotain muuta jumppaa, joka saa sinut tuntemaan itsesi energiseksi tulevaan päivään.

Aamulenkillä käyminen antaa sinulle omaa aikaa olla ulkona ajatustesi kanssa ennen työpäivän aloittamista, voit hyödyntää ulkoilua myös oman päiväsi suunnittelussa ja miettiä kaikkia päivän tulevia tavoitteita.

Valmistautuminen päivään sekä fyysisesti että mentaalisesti auttaa sinua jaksamaan paremmin.

5. HUOLEHDI ITSESTÄSI
Huoliteltu ulkomuoto tuo sinulle itseluottamusta ja antaa sinusta edullisen kuvan muille.

Arki tuntuu miellyttävämmältä, kun panostat omaan olemukseesi ja käytät hieman aikaa ja vaivaa itseesi.

Suihku, hampaiden harjaus, kampaaminen ja vaikka seuraavan päivän vaatteiden katsominen helpottaa ja antaa sinulle näyttävyyttä ja itsevarmuutta kohdata päivän haasteet.

6. LISTAa PÄIVÄN TAVOITTEESI YLÖS
Valitse joka päivälle 3 asiaa, jotka teet varmasti sen päivän aikana.

Päivän tehtävälistasi on varmasti pitkä ja sinulla on monta asiaa huolehdittavanasi. Valitse kuitenkin joka päivä 3 asiaa jotka kirjaat ylös ja päätät saada ne valmiiksi joka tapauksessa.

Keskity aamusta lähtien näiden kolmen asian tekemiseen ja pyri pitämään muut tehtävät sillä aikaa loitolla. Suuntaa ajatuksesi pelkästään näihin asioihin. Jos tehtävät eivät liity työaikaan, voit yrittää saada yhden asioista tehtyä valmiiksi jo ennen työpäivääsi, suunnitella toista lounastauollasi ja tehdä tehtävät loppuun heti vapaa-ajallasi.

Asioiden valmiiksi saaminen antaa paljon energiaa itsellesi pitkäksi aikaa. Kun teet joka päivä kolme asiaa eteenpäin, kuukaudessa saat noin 90 asiaa eteenpäin ja vuodessa yli tuhat asiaa.