Huomaatko joskus tekeväsi useita tehtäviä samaan aikaan, mutta et välttämättä saa kunnon otetta suorituksesta tai saatat jopa alisuorittaa asioita? Tämä ei johdu siitä, että olisit jotenkin huono tehtävissäsi, vaan tutkitusti keskittymiskyky alenee multitaskauksen takia ja luo tilanteen, jossa henkilö ei suoriudu tehtävistään.

Itse havahduin keskittymiskyvyssä siihen, että en pystynyt hetkeen kirjoittamaan artikkeleita, lukemaan kirjoja loppuun – pelkästään videon katselun aikanakin saatoin kirjoittaa sähköpostiviestejä, tarkistaa sään ja kirjoittaa WhatsApp-viestejä useisiin keskusteluryhmiin. Moinen multitaskaus sopii tiettyihin tilanteisiin, kun asioita pitää saada aikaiseksi paljon, mutta ei sovi jokapäiväiseksi työrytmiksi.

Huomasin, että multitaskaus toi minulle mahdollisuuden toteuttaa kaikki pienet asiat tehtävälistalta helposti pois ja näin kuinka lista pieneni pienemistään silmieni edessä. Kaikki tehtävät eivät kuitenkaan ole samanarvoisia, ja ne tärkeimmät eli keskittymistä vaativat aikaa vievät tehtävät saattoivat jäädä tekemättömiksi – siirtyen seuraavalle päivälle.

Päivien muuttuessa viikoiksi, ja viikkojen kuukausiksi huomasin kuinka pienet päivänaskareet olivat tehty hyvin, mutta suuremmat projektit jotka veisivät omia unelmiani ja tahtotiloja eteenpäin eivät olleet edistyneet lainkaan.

Itse tunsin tehneeni käsittämättömän määrän tehtäviä – ja vielä samaan aikaan muiden tehtävien kanssa, mutta kuitenkaan asiat eivät olleet menneet pidemmälle.

 

KYSE EI OLE SIITÄ PALJONKO TEET – VAAN MITÄ ASIOITA TEET

Jouduin pysähtymään ja katsomaan listojani ja toimintatapojani uudestaan, mitä jos opettelisin keskittymiskyvyn parantamista – voisinko saada aikaan enemmän? Mitä pieniä asioita voisin poistaa listaltani, antaa toiselle tai automatisoida?

Opettelin kirjoittamaan jokaisen päivän kolme tärkeintä asiaa paperille, ja tein ne ensiksi ennen muiden asioiden suorittamista. Loin itselleni tilanteen, jossa ajatus oli pelkästään siinä yhdessä asiassa kerrallaan ja huomasin kuinka asiat rupesivat taas etenemään uudella teholla.

7 VINKKIÄ OMAN KESKITTYMISKYVYN PARANTAMISEEN

1. Suunnittele päiväsi

Kirjoita aamulla ylös asiat jotka aiot tänään hoitaa kuntoon. Hallitse päiväsi askareita, jolloin sinullle ei tule tunnetta kiireestä tai hallinnan puutteesta.

2. Varaa aika haastellisten askareiden tekemiseen

Ota aika päivästä jolloin laitat puhelimen kokonaan pois, karkaa hiljaiseen tilaan, jossa voit täysin keskittyä oman haasteellisemman osuuden suorittamiseen. Tarvitset aikaa, jolloin sinua ei keskeytetä ulkopuolisten toimesta vaan saat tehdä rauhassa omaa työtäsi tai projektiasi.

3. Luo tylsiä hetkiä ympärillesi

Tarvitsemme ympärillemme tylsyyttä, jolloin kehomme palautuu aiemmista suorituksista ja aivomme saavat aikaa prosessoida aiempia tapahtumia. Kun mielellä ei ole konkreettista tekemistä ja tunnemme tylsyyttä, alamme tuottamaan uusia ajatuksia ja ideoita.

4. Sähköt pois -päivä

Jätä kaikki sähköä kuluttavat esineet kokonaiseksi päiväksi pois käytöstäsi, jos et asu yksin, pyydä myös muita tekemään samoin. Keskity päivän aikana omiin ajatuksiisi, ota aika hyvälle kirjalle, nauti kynttilän valosta ja keskustelutuokiosta muiden kanssa.

5. Puhelin pois sängystä ja yöpöydältä

Yön aikana puhelin saattaa piipata tai näyttää valoja, jotka herättävät sivut unesta. Jätä puhelin kokonaan toiseen huoneeseen tai etsi sille paikka vaikka lipaston laatikosta. Laita herätyskello väristykselle tai osta kokonaan oikea herätyskello älypuhelimen sijaan. Kun saat paremmat ja laadukkaammat yöunet, on helpompi keskittyä myös päiväsaikaan.

6. Listaa ylös ajattelupaikkasi

Missä paikoissa sinun on helppo ajatella keskytyksettä? Listaa ylös nämä paikat ja anna itsellesi lupa viipyä niissä pidempään tai vieraile näissä useammin ja harjoittelet samalla keskittymiskykyäsi. Tällaisia paikkoja voi olla muun muassa suihku, kävelylenkki tai takan äärellä.

7. Tee asia kerrallaan

Elämme aikakautta jolloin pyrimme toteuttamaan useita tehtäviä samanaikasesti, työssä sekä vapaa-ajalla. Unohda multitaskaus ja sen sijasta opettele tekemään vain yksi asia kerrallaan – keskity hetkeen.